donderdag 29 oktober 2015

De slikrit.

Een titel waarvan mensen buiten Zeeland problemen mee kunnen hebben maar modder heet bij ons slik.


We hadden na een mindere periode weer eens beter weer en dat nodigt uit.
Ook wilde ik proberen weer eens een stukje fietsen na mijn tweede operatie. Nu is het fietsen zelf geen probleem maar het in en uitstappen was weer een overwinning. Het streven was om naar de oliebollentocht te gaan dit jaar en dan wordt het voor mij toch een aardig stukje fietsen. Afgelopen jaar is mijn conditie er helaas niet beter van geworden :-( Het werd dus een test hoe het met de conditie gesteld is...waar sta ik en wat kan ik ?

Het werd een rondje om de Oosterschelde althans een stukje.
Ook had ik beloofd weer bijtijds thuis te zijn dus 85 kilometer probeerde ik met twee uur te ronden..ik kan alvast verklappen dat lukte niet.
En ik ben weg..... Vanaf Goes werd koers gezet richting Zierikzee.

De Zeeuwse wegen lenen zich uitstekend voor de velomobiel hier op weg naar de Zeelandbrug.

Het lange eind rechtdoor met een gangetje van rond de 40 km/u lag ik goed op schema.

Met dat zelfde gangetje kwam ik op deze moddervlakte uit welke een dikke plakkerige kleilaag bleek te zijn. Ik moet goed sturen om te voorkomen dat de fiets dwars gaat en de fiets wordt afgeremd naar een gangetje van 10 km/u. Na deze vlakte kost het meer moeite de fiets op snelheid te houden en zijn er licht slepende geluiden te horen die pas later opvallen.


Na Zierikzee richting nou lees het bord :-).
De Garmin wist nog een route langs het water dus ik sla af van het vertrouwde fietspad.

En wordt gelijk getrakteerd op een mooi uitzicht.

Vervolgens duik ik dit schelpenpad op waar ik toch echt geen trek in heb.
Ik draai om en besluit aan de andere kant van de dijk te kijken of er geen pad langs de glooiing loopt.

Die liep er inderdaad maar blijkt door te lopen met de mogelijkheid weer terug te gaan naar het schelpenpad. Nu was ik er toch en besluit de uitkijktoren te beklimmen. Voor een dame die daar toevallig passeerde bleek het toch heel vreemd om een man in blote bast uit zijn fiets te zien klimmen.

Het uitzicht over de Oosterschelde.

Het werd dus draaien en terug keren naar de hoofdweg.

Na een paar kilometer bestond de mogelijkheid om langs het water te fietsen. In de verte de Plompe Toren. Eenmaal bij de toren liepen er twee paarden dus voorzichtig doorfietsen maar.

Ik geloof dat ze deze ooit op de lijst hebben willen zetten van de wereldwonderen de Oosterscheldekeering. De snelheid is terug glopen naar 35 km/u en ik had juist hier willen kijken om een recordtijd te fietsen.

Na de keerring rechtsaf langs de Veerse Gatdam.


Net voor Veere duiken we de bossen in voor de afwisseling.

Ik had mijn vragen al of ik hier overheen zou passen maar het antwoord is: "nee" het werd even lopen.

Bijna thuis :-)

Ik was nog redelijk bij tijds thuis echter ben ik de rest van de middag doende geweest om de klei uit de spatborden te krijgen. Dit was ongeveer 1/4 van de totale hoeveelheid en alle drie de wielen bleken hierdoor aan te lopen.... over extra gewicht heb ik maar even niet. Ook niet over het feit dat ik de blubber op deze manier de fiets in spoelde en de binnenzijde vol blubber water stond en de drainage gaatjes hierdoor verstopt waren geraakt. (slecht voor het humeur) maar goed Zeeuwse klei spoel je niet eenvoudig uit de spatborden dus werd het ouderwets weg pulken en langdurig spoelen,

Maar goed hij is weer schoon en weer kilo's lichter. Na de bieten campagne nog maar eens een poging wagen....maar dan zonder slik !

12 opmerkingen:

  1. Herkenbaar stukje Richard.
    Zowel je verhaal als de foto's zijn geen onbekende, hoewel ik nu wel blij ben met mijn open wielkasten.
    Dat schelpenpad is misschien 500 meter lang, dus wel te doen. Zeker nu de toeristen opgehoepeld zijn.
    Vanaf Zierikzee kun je trouwens al buitendijks fietsen, al is het een minder snelle route. Wel beduidend mooier met vrij zicht op de Oosterschelde.
    Binnenkort samen een poging wagen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat dacht ik wel dat je het zou herkennen. Inderdaad zijn in dit geval open wielkasten wel erg handig al had je aan de achterzijde net zo hard moeten peuteren. De klei had net de goede samenstelling om enorm te plakken. Vooral aan de achterzijde gaf dit weerstand door aanlopen. Aan de voorzijde heb je wat meer ruimte voordat deze geheel vol zit.
    Dat het schelpenpad slechts zo kort was wist ik op dat moment niet.
    Ook had ik eerder overwogen om buitendijks te gaan rijden maar bij Zierikzee zijn ze volgens mij nog bezig met de dijk.

    Toen ik aan het fietsen was zat ik er nog te denken dat ik je wel even had kunnen berichten.
    Binnenkort weer een poging :-)
    Of we moeten eens kijken of er meerdere liefhebbers zijn om een rondje te doen.
    Ik weet bijvoorbeeld Wim Harwig met een Quest en uit Kapelle weet ik ook nog iemand met een Quest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me best leuk om met zo'n Zeeuws kluppie liggers op pad te gaan. Wim ken ik ook van zijn blog.
      Volgens mij ligt de ergste klei daar waar je de zeelandbrug afrijdt richting Zierikzee. Daar zijn ze nog bezig met het ophogen van de havendijk, maar als fietser heb je daar geen last van omdat het fietspad op de tegenovergestelde oever ligt.

      Verwijderen
    2. Klopt op dat stuk was het ook prijs net na de bocht en nog voor Omoda.
      Beetje blubber oké maar dit was gekkenwerk.
      Ja lijkt me ook wel leuk om een stukje samen te rijden met meerdere velomobielen/liggers.
      Zal eens even kijken om een datum te prikken.

      Verwijderen
  3. Hoi Richard,

    Ook voor mij zeer herkenbaar dat slikverhaal. Het was vroeger elk najaar een kunst om de beslikte binnenwegen zoveel mogelijk te mijden in de bietentijd, ook met de racefiets is het een crime om over zo'n wegdek met een extra laagje te rijden, ook daar sta je te pielen om de slik overal weer uit te krijgen vooral ketting en tandwielen zijn erg "leuk" om schoon te maken........
    Nou heb ik geen last van slik op de wegen, geen landbouw hier..........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kwam ook heel wat bemodderde racefietsers tegen op de Zeelandbrug :-) lol..
      Bij jou is de slik meer sneeuw geworden ben ik bang voor Adri.

      Verwijderen
  4. 85 kilometer met obstakels zijn misschien nog wel beter voor de opbouw van je conditie, als dat zonder problemen zou zijn gegaan.

    Ik zou zeggen: blij dat je rij(dt).

    Groeten, Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeker blij dat het weer gaat, alleen liever zonder slik in de wielkasten want dat remt enorm.

      En nieuwsgierig of ik de conditie terug weet te vinden om naar de oliebollentocht te fietsen maar dat zie ik wel.

      Verwijderen
  5. Ha, Zeeuwen, dat is precies mijn rondje ook. ik moet er wel 2 x de pont Breskens- Vlissingen voor nemen maar dan is het ook echt genieten en eens lekker doortrappen.
    een prachtige ronde en ik kom steevast over sHeerHendrikkinderen en over Lewedorp en Nieuwdorp terug naar het Sloe. Dan komt het allermooiste stuk, buitendijks over biljartlakenasfalt en buitendijks van fort Rammekens naar de haven. Goed idee om hem eens samen te rijden.
    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik voel een gezamenlijk ritje opkomen :-)

    Ha Joop dan denk ik dat je ook al eens gespot bent door de familie.
    En dan fiets je vlak lang mijn thuis.
    Inderdaad is het buitendijks een mooi stukje richting Vlissingen.
    Als ik naar Vlissingen gaat dan gebruik ik ook deze route.

    BeantwoordenVerwijderen